sobota, 7 listopada 2015

Szczecińskie "wykopaliska" - 85 lat temu budowlańcy też pili piwo

Niedawno w moje ręce trafiła butelka szczecińskiego browaru Bohrisch Brauerei AG, czyli obecnego Browaru Bosman Szczecin należącego do grupy Carlsberg. Historia butelki jest raczej niezbyt skomplikowana: zakopano ją przy okazji budowy, jakieś 85 lat temu, po czym została odkopana w ramach remontu.

Sama butelka natchnęła mnie do krótkich poszukiwań i tym sposobem trafiłem m.in. na stronę Zachodniopomorskie porcelanki, która wprawiła mnie w duże zdumienie i gdzie znalazłem identyczny korek do butelki, jak ten na zdjęciu, zobacz: porcelanki Bohrisch.

Moje zainteresowanie wzbudził też napis na butelce: "Unverkäuflich", co miałoby znaczyć "nie na sprzedaż", "egzemplarz pokazowy", "bezpłatna próbka". Nie jestem birofilem i nie zamierzam nim być, ale "drążąc temat" trafiłem na stronę forum dyskusyjnego nt. "niesprzedajnych" butelek. Dłuższa dyskusja sprowadzała się do tego, że była to ówczesna forma ochrony przed podrabianiem produktów danego browaru i wykorzystywaniem butelek. Niektóre głosy twierdzą, że były to też butelki przeznaczone dla pracowników, w których odbierali należny im deputat "w piwie". Na marginesie należy zauważyć, że w przedwojennym Szczecinie działała ogromna liczba mniejszych i większych browarów...

Butelka Bohrisch Brauerei AG, ok. 1930 rok.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Podyskutuj lub skomentuj - chatroom


Try Relay: the free SMS and picture text app for iPhone.