środa, 24 lutego 2016

NIMBY - nie w moim ogródku. Protest mieszkańców Osowa przeciw schronisku dla zwierząt

Akronim NIMBY oznacza w języku angielskim "Not In My Back Yard". Po polsku tłumaczony jest  "nie w moim ogródku". Jest to określenie na zjawisko społeczne wynikające z jednej strony z rozwoju cywilizacyjnego i konieczności budowy często nieatrakcyjnej infrastruktury w pobliżu miejsca zamieszkania a z drugiej z chęci zachowania przez osoby mieszkające niepogorszonych warunków życia... i korzystania z udogodnień bez ponoszenia niekorzystnych ich konsekwencji.

W praktyce oznaczać to może, że mieszkańcy chcą mieszkać przy cichej, zadbanej ulicy, ale chcą mieć łatwy dostęp do ulic, po których szybko będą się poruszać nie będąc narażonymi na hałas, np. chcą mieć tramwaj, ale na sąsiedniej ulicy. Chcą mieć godną uroczystość pogrzebową, ale niekoniecznie okna wychodzące na kaplicę cmentarną i co godzinę widzieć smutek rodzin. Chcą mieć oczyszczalnię ścieków, ale nie życzą sobie, by wiatr przynosił im do mieszkań zapach. Chcą mieć dostęp do lotniska, ale nie chcą by korytarz dla lądujących samolotów przebiegał nad ich dachami. Chcą wygodnie robić zakupy, ale nie chcą być budzeni o 6 rano dostawami do supermarketu. Przykładów można mnożyć...

Na Osowie mieszkańcy protestują przeciw schronisku


W związku z pomysłem przeniesienia Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt w Szczecinie na teren osiedla Osowo, w miejsce bardzo uczęszczanego wybiegu dla psów Rada Osiedla podjęła uchwałę przeciwstawiającą się likwidacji wybiegu i budowie niewątpliwie uciążliwego obiektu. Wg doniesień medialnych zebrano już około 200 podpisów osób protestujących przeciw tej lokalizacji, zaś w dniu wizji lokalnej przewidzianej na godzinę 12.00, w czwartek 25.02, może dojść do spontanicznego protestu mieszkańców...

Smaku całej sprawie dodaje fakt, że rok wcześniej z ogromnymi problemami realizowano bezkonkurencyjnie wygrany projekt remontu i modernizacji schroniska dla bezdomnych zwierząt w Szczecinie (7479 głosów). Obecnie pieniądze te miałby zostać zmarnowane, co zakrawa wprost na akt niegospodarności.

Dodatkowo na ww. stronie facebookowej wskazuje się, że zainteresowany likwidacją trudnego sąsiedztwa może być deweloper, który nabył wcześniej teren obok obecnego schroniska na Wojska Polskiego i chce tam wybudować luksusowe osiedle. Podnoszone są też argumenty za tym, że obecna lokalizacja jest znacznie lepsza niż ta z ul. Chopina, gdzie dojazd autobusem linii 51 nie należy do łatwych, co skutecznie ograniczyłoby rozwiniętą współpracę z wolontariuszami.

Warto zauważyć, że zasadnicza zabudowa Osowa byłaby położona poniżej planowanej lokalizacji Schroniska i nie byłaby od niego odseparowana niczym poza pasem lasu (250 metrów w linii prostej). W najbliższym sąsiedztwie Schroniska dla psów stałby budynek pogotowia opiekuńczego dla najmłodszych dzieci.


AKTUALIZACJA: Zebrano już 600 podpisów przeciw przenosinom, podpisy są nadal zbierane. Mieszkańcy oprotestowali kolejny błędny projekt magistratu o czym można przeczytać w MM Szczecin. Klikając w obrazek można zapoznać się z uchwałą Rady Osiedla Osów.




środa, 17 lutego 2016

Krótkie przypomnienie o debacie nt. miejskich spółek...

Przypominam tym wpisem, że w dniu jutrzejszym, w sali Rady Miasta (skrzydło Urzędu Miasta, parter) odbędzie się debata: Fikcyjny, czy skuteczny? Debata o nadzorze nad spółkami miejskimi w Szczecinie o czym traktuje szerzej wcześniejszy wpis na blogu.

Planuje zaś, że jutro, może pojutrze wypowiem się nt. projektu "rewitalizacji" Śródmieścia, ale już dziś zachęcam do dyskusji o tym projekcie na facebooku: Rewitalizacja Osiedla Szczecin Śródmieście Zachód oraz wypełnienia ankiety, którą Pan Robert Filipski zamierza przekazać do urzędu: Opinia na temat rewitalizacji osiedla Śródmieście-zachód przedstawionej przez Radę Osiedla Śródmieście Zachód.


piątek, 29 stycznia 2016

Debata o nadzorze nad spółkami miejskimi w Szczecinie - 18 lutego 2016

Na 18 lutego 2016 roku zaplanowano w sali sesyjnej Urzędu Miasta Szczecin debatę publiczną nt. tego, czy czy system nadzoru nad miejskimi spółkami funkcjonuje jak należy? Spotkanie rozpocznie się o godzinie 18, wstęp wolny.

Dyskusja ma się toczyć m.in. nad tym, jak miasto pilnuje majątku mieszkańców przekazanego do spółek miejskich i czy spółki lepiej zarządzają interesami mieszkańców niż gdyby ich nie powołano do życia. Można już zadawać pytania i śledzić facebookowe wydarzenie powołane w związku z tą debatą: Fikcyjny, czy skuteczny? Debata o nadzorze nad spółkami miejskimi w Szczecinie.

Poprzednia debata, na którą zaproszenie organizatorów udostępniłem na swoim blogu dotyczyła jawności w Szczecinie.


Słowo wyjaśnienia...


Gminy mają prawo tworzyć spółki, w których najczęściej są jedynym właścicielem. W Szczecinie tych spółek jest kilkanaście (lista spółek miejskich). W praktyce odbywa się to tak, że Rada Miasta przyjmuje przygotowaną przez Prezydenta ogólną uchwałę powołującą spółkę miejską do życia i przekazuje nadzór nad nią Prezydentowi. Od tego momentu Rada Miasta pozbywa się w zasadzie możliwości kontroli nad majątkiem i funkcjonowaniem takiej spółki. De facto decyduje o wszystkim Prezydent i powołany przez niego prezes-dyrektor spółki.

Dla sprawniejszego kierowania taką liczbą spółek w Urzędzie Miasta powołano Biuro Nadzoru Właścicielskiego, a także wyznacza się członków Rad Nadzorczych spółkom. W ich kompetencjach jest nadzór nad spółką w imieniu Prezydenta, w tym wnioskowanie o przyznawanie nagród, np. w wysokości 42 tysięcy złotych. Zarządzenie nr 376/14 w sprawie zasad nadzoru właścicielskiego nad spółkami z udziałem Gminy Miasto Szczecin reguluje, jak ten nadzór ma się odbywać.


Moje pytania...


W stosunku do działalności spółek miejskich mam szereg zastrzeżeń. Chętnie usłyszałbym odpowiedź m.in. na takie pytania:

  1. Jak wygląda koordynacja prac w mieście, skoro za jeden teren może odpowiadać kilka spółek: ZUK, ZDiTM, SEC (wykop w pasie z wysoką zielenią)?
  2. Gdzie można znaleźć szczegółowe budżety spółek miejskich? I spis ich majątku?
  3. Kiedy będzie rejestr umów wszystkich spółek miejskich?
  4. Dlaczego spółki miejskie mają swoje strony internetowe a nie mają ePUAP?
  5. Jaki jest układ odpowiedzialności: pracownik spółki - dyrektor - rada nadzorcza - prezydent - rada miasta?
  6. Czy prawa mieszkańca do skargi i odwołania są takie same, gdy wykonuje zadanie urzędnik i takie same gdy pracownik spółki?
  7. Czy pracowników wykonujących zadania samorządu terytorialnego w ramach spółek miejskich obowiązuje Kodeks postępowania administracyjnego?
  8. Jakie działania zmierzające do obniżenia kosztów usług komunalnych podjęła każda ze spółek miejskich w ostatnich 3 latach? O ile taniej dzięki temu żyje się mieszkańcom?
  9. Jakie jest aktualne zadłużenie każdej ze spółek miejskich i ile wyniesie w ciągu następnego roku?
  10. Jak organizowane są konkursy na stanowiska w spółkach miejskich? O ile są konkursy?
  11. Ilu radnych i członków ich najbliższej rodziny zatrudnionych jest w spółkach miejskich?
  12. Jakie trzy istotne społecznie korzyści mają mieszkańcy z powołania każdej ze spółek w stosunku do realizacji zadań przez urząd?
  13. Jakie niezależne od UM i spółek miejskich instytucje wykonywały audyt spółek?
  14. Jaką realną kontrolę ma Rada Miasta nad majątkiem publicznym po przekazaniu Prezydentowi pieczy nad spółką miejską?
  15. Wg jakich zasad rozpatrywane są "reklamacje" w NiOL? Spółki handlowej czy kpa?
  16. Dlaczego NiOL nie akceptuje legitymacji szkolnej ucznia szczecińskiej podstawówki i żąda dodatkowych zaświadczeń?

AKTUALIZACJA: Nawiązując do pytania nr 11 w sieci pojawił się Apel do radnego Marka Duklanowskiego w sprawie udostępnienia przez niego danych nt. jego zatrudnienia w spółce miejskiej.


niedziela, 17 stycznia 2016

1% twojego podatku może bardzo pomóc!

Podobnie jak rok temu zachęcam czytelników mojego bloga do przekazania 1% PIT na rzecz mojej koleżanki z licealnego rocznika (V LO w Szczecinie), która dzielnie i z imponującą pogodą ducha zmaga się od 16 lat ze stwardnieniem rozsianym. 


W tym roku Małgorzata Maciejewska założyła specjalne wydarzenie w tej sprawie na facebooku. Musi radzić sobie z agresywną, postępującą formą stwardnienia rozsianego (SM).

1% z podatku można przekazać na leczenie i rehabilitację za pośrednictwem Polskiego Towarzystwa Stwardnienia Rozsianego w Warszawie, na subkonto. Wystarczy wypełniając PIT wpisać numer KRS – 0000083356, koniecznie z dopiskiem: cel szczegółowy - PLiR Małgorzata Maciejewska, (PLiR oznacza Program Leczenia i Rehabilitacji). Zebrane środki mogą być wykorzystane jedynie po przesłaniu faktur VAT przez ośrodki prowadzące leczenie i rehabilitację.
 

Ponadto osoby fizyczne mogą dokonać darowizny w maksymalnej wysokości 6% od dochodu, a osoby prawne w wysokości 10%, na konto PTSR* Warszawa o numerze 37 1440 1390 0000 0000 1568 3902 tytułem "darowizna na PLiR dla Małgorzata Maciejewska".


Podyskutuj lub skomentuj - chatroom


Try Relay: the free SMS and picture text app for iPhone.