Przypominam tym wpisem, że w dniu jutrzejszym, w sali Rady Miasta (skrzydło Urzędu Miasta, parter) odbędzie się debata: Fikcyjny, czy skuteczny? Debata o nadzorze nad spółkami miejskimi w Szczecinie o czym traktuje szerzej wcześniejszy wpis na blogu.
Planuje zaś, że jutro, może pojutrze wypowiem się nt. projektu "rewitalizacji" Śródmieścia, ale już dziś zachęcam do dyskusji o tym projekcie na facebooku: Rewitalizacja Osiedla Szczecin Śródmieście Zachód oraz wypełnienia ankiety, którą Pan Robert Filipski zamierza przekazać do urzędu: Opinia na temat rewitalizacji osiedla Śródmieście-zachód przedstawionej przez Radę Osiedla Śródmieście Zachód.
Pracuj mądrze a nie ciężko... ...komentuj i cytuj do woli.
Na blogu www.jerzybielec.blogspot.com stosowane są pliki cookies w celach statystycznych. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa komputerze. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących przechowywania i uzyskiwania dostępu do cookies przy pomocy ustawień przeglądarki.
[Zamknij]
środa, 17 lutego 2016
piątek, 29 stycznia 2016
Debata o nadzorze nad spółkami miejskimi w Szczecinie - 18 lutego 2016
Na 18 lutego 2016 roku zaplanowano w sali sesyjnej Urzędu Miasta Szczecin debatę publiczną nt. tego, czy czy system nadzoru nad miejskimi spółkami funkcjonuje jak należy? Spotkanie rozpocznie się o godzinie 18, wstęp wolny.
Dyskusja ma się toczyć m.in. nad tym, jak miasto pilnuje majątku mieszkańców przekazanego do spółek miejskich i czy spółki lepiej zarządzają interesami mieszkańców niż gdyby ich nie powołano do życia. Można już zadawać pytania i śledzić facebookowe wydarzenie powołane w związku z tą debatą: Fikcyjny, czy skuteczny? Debata o nadzorze nad spółkami miejskimi w Szczecinie.
Poprzednia debata, na którą zaproszenie organizatorów udostępniłem na swoim blogu dotyczyła jawności w Szczecinie.
Gminy mają prawo tworzyć spółki, w których najczęściej są jedynym właścicielem. W Szczecinie tych spółek jest kilkanaście (lista spółek miejskich). W praktyce odbywa się to tak, że Rada Miasta przyjmuje przygotowaną przez Prezydenta ogólną uchwałę powołującą spółkę miejską do życia i przekazuje nadzór nad nią Prezydentowi. Od tego momentu Rada Miasta pozbywa się w zasadzie możliwości kontroli nad majątkiem i funkcjonowaniem takiej spółki. De facto decyduje o wszystkim Prezydent i powołany przez niego prezes-dyrektor spółki.
Dla sprawniejszego kierowania taką liczbą spółek w Urzędzie Miasta powołano Biuro Nadzoru Właścicielskiego, a także wyznacza się członków Rad Nadzorczych spółkom. W ich kompetencjach jest nadzór nad spółką w imieniu Prezydenta, w tym wnioskowanie o przyznawanie nagród, np. w wysokości 42 tysięcy złotych. Zarządzenie nr 376/14 w sprawie zasad nadzoru właścicielskiego nad spółkami z udziałem Gminy Miasto Szczecin reguluje, jak ten nadzór ma się odbywać.
W stosunku do działalności spółek miejskich mam szereg zastrzeżeń. Chętnie usłyszałbym odpowiedź m.in. na takie pytania:
AKTUALIZACJA: Nawiązując do pytania nr 11 w sieci pojawił się Apel do radnego Marka Duklanowskiego w sprawie udostępnienia przez niego danych nt. jego zatrudnienia w spółce miejskiej.
Dyskusja ma się toczyć m.in. nad tym, jak miasto pilnuje majątku mieszkańców przekazanego do spółek miejskich i czy spółki lepiej zarządzają interesami mieszkańców niż gdyby ich nie powołano do życia. Można już zadawać pytania i śledzić facebookowe wydarzenie powołane w związku z tą debatą: Fikcyjny, czy skuteczny? Debata o nadzorze nad spółkami miejskimi w Szczecinie.
Poprzednia debata, na którą zaproszenie organizatorów udostępniłem na swoim blogu dotyczyła jawności w Szczecinie.
Słowo wyjaśnienia...
Gminy mają prawo tworzyć spółki, w których najczęściej są jedynym właścicielem. W Szczecinie tych spółek jest kilkanaście (lista spółek miejskich). W praktyce odbywa się to tak, że Rada Miasta przyjmuje przygotowaną przez Prezydenta ogólną uchwałę powołującą spółkę miejską do życia i przekazuje nadzór nad nią Prezydentowi. Od tego momentu Rada Miasta pozbywa się w zasadzie możliwości kontroli nad majątkiem i funkcjonowaniem takiej spółki. De facto decyduje o wszystkim Prezydent i powołany przez niego prezes-dyrektor spółki.
Dla sprawniejszego kierowania taką liczbą spółek w Urzędzie Miasta powołano Biuro Nadzoru Właścicielskiego, a także wyznacza się członków Rad Nadzorczych spółkom. W ich kompetencjach jest nadzór nad spółką w imieniu Prezydenta, w tym wnioskowanie o przyznawanie nagród, np. w wysokości 42 tysięcy złotych. Zarządzenie nr 376/14 w sprawie zasad nadzoru właścicielskiego nad spółkami z udziałem Gminy Miasto Szczecin reguluje, jak ten nadzór ma się odbywać.
Moje pytania...
W stosunku do działalności spółek miejskich mam szereg zastrzeżeń. Chętnie usłyszałbym odpowiedź m.in. na takie pytania:
- Jak wygląda koordynacja prac w mieście, skoro za jeden teren może odpowiadać kilka spółek: ZUK, ZDiTM, SEC (wykop w pasie z wysoką zielenią)?
- Gdzie można znaleźć szczegółowe budżety spółek miejskich? I spis ich majątku?
- Kiedy będzie rejestr umów wszystkich spółek miejskich?
- Dlaczego spółki miejskie mają swoje strony internetowe a nie mają ePUAP?
- Jaki jest układ odpowiedzialności: pracownik spółki - dyrektor - rada nadzorcza - prezydent - rada miasta?
- Czy prawa mieszkańca do skargi i odwołania są takie same, gdy wykonuje zadanie urzędnik i takie same gdy pracownik spółki?
- Czy pracowników wykonujących zadania samorządu terytorialnego w ramach spółek miejskich obowiązuje Kodeks postępowania administracyjnego?
- Jakie działania zmierzające do obniżenia kosztów usług komunalnych podjęła każda ze spółek miejskich w ostatnich 3 latach? O ile taniej dzięki temu żyje się mieszkańcom?
- Jakie jest aktualne zadłużenie każdej ze spółek miejskich i ile wyniesie w ciągu następnego roku?
- Jak organizowane są konkursy na stanowiska w spółkach miejskich? O ile są konkursy?
- Ilu radnych i członków ich najbliższej rodziny zatrudnionych jest w spółkach miejskich?
- Jakie trzy istotne społecznie korzyści mają mieszkańcy z powołania każdej ze spółek w stosunku do realizacji zadań przez urząd?
- Jakie niezależne od UM i spółek miejskich instytucje wykonywały audyt spółek?
- Jaką realną kontrolę ma Rada Miasta nad majątkiem publicznym po przekazaniu Prezydentowi pieczy nad spółką miejską?
- Wg jakich zasad rozpatrywane są "reklamacje" w NiOL? Spółki handlowej czy kpa?
- Dlaczego NiOL nie akceptuje legitymacji szkolnej ucznia szczecińskiej podstawówki i żąda dodatkowych zaświadczeń?
AKTUALIZACJA: Nawiązując do pytania nr 11 w sieci pojawił się Apel do radnego Marka Duklanowskiego w sprawie udostępnienia przez niego danych nt. jego zatrudnienia w spółce miejskiej.
niedziela, 17 stycznia 2016
1% twojego podatku może bardzo pomóc!
Podobnie jak rok temu zachęcam czytelników mojego bloga do przekazania 1% PIT na rzecz mojej koleżanki z licealnego rocznika (V LO w Szczecinie), która dzielnie i z imponującą pogodą ducha zmaga się od 16
lat ze stwardnieniem rozsianym.
W tym roku Małgorzata Maciejewska założyła specjalne wydarzenie w tej sprawie na facebooku. Musi radzić sobie z agresywną, postępującą formą stwardnienia rozsianego (SM).
1% z podatku można przekazać na leczenie i rehabilitację za pośrednictwem Polskiego Towarzystwa Stwardnienia Rozsianego w Warszawie, na subkonto. Wystarczy wypełniając PIT wpisać numer KRS – 0000083356, koniecznie z dopiskiem: cel szczegółowy - PLiR Małgorzata Maciejewska, (PLiR oznacza Program Leczenia i Rehabilitacji). Zebrane środki mogą być wykorzystane jedynie po przesłaniu faktur VAT przez ośrodki prowadzące leczenie i rehabilitację.
Ponadto osoby fizyczne mogą dokonać darowizny w maksymalnej wysokości 6% od dochodu, a osoby prawne w wysokości 10%, na konto PTSR* Warszawa o numerze 37 1440 1390 0000 0000 1568 3902 tytułem "darowizna na PLiR dla Małgorzata Maciejewska".
W tym roku Małgorzata Maciejewska założyła specjalne wydarzenie w tej sprawie na facebooku. Musi radzić sobie z agresywną, postępującą formą stwardnienia rozsianego (SM).
1% z podatku można przekazać na leczenie i rehabilitację za pośrednictwem Polskiego Towarzystwa Stwardnienia Rozsianego w Warszawie, na subkonto. Wystarczy wypełniając PIT wpisać numer KRS – 0000083356, koniecznie z dopiskiem: cel szczegółowy - PLiR Małgorzata Maciejewska, (PLiR oznacza Program Leczenia i Rehabilitacji). Zebrane środki mogą być wykorzystane jedynie po przesłaniu faktur VAT przez ośrodki prowadzące leczenie i rehabilitację.
Ponadto osoby fizyczne mogą dokonać darowizny w maksymalnej wysokości 6% od dochodu, a osoby prawne w wysokości 10%, na konto PTSR* Warszawa o numerze 37 1440 1390 0000 0000 1568 3902 tytułem "darowizna na PLiR dla Małgorzata Maciejewska".
sobota, 9 stycznia 2016
WOŚP 2016 - rozpoczęły się licytacje on-line
Można wesprzeć Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy licytując na stronie:
aukcje.wosp.org.pl
aukcje.wosp.org.pl
Specjalnie polecam aukcje z województwa zachodniopomorskiego.
Dla osób, które chciałyby się upewnić, co się dzieje z pieniędzmi rozliczanymi w 1,5 rocznym cyklu polecam lekturę artykułu: Ministerstwo Pracy zabiera głos ws. finansów WOŚP. 91,6% idzie na pomoc a także zapoznanie z tekstem Ile jest sensu w zarzutach wobec Owsiaka? i niezależnymi komentarzami internautów pod tekstem, które dopełniają obrazu.
Subskrybuj:
Posty (Atom)
Podyskutuj lub skomentuj - chatroom
Try Relay: the free SMS and picture text app for iPhone.