środa, 16 lipca 2014

Świnoujście: najwyższej klasy plac zabaw w Parku Zdrojowym

W Świnoujściu dzieci mogą się bawić na kolejnym placu zabaw - w Parku Zdrojowym. Jest on prawie doskonały i tym bardziej wart uwagi, że wymaga wyróżnienia na tle szczecińskich placów zabaw. W tym Parku są zresztą jeszcze dwa inne place zabaw - jeden ma charakter leśny a drugi sportowy.

Opisywałem już wcześniej plac zabaw w Świnoujściu, którego Szczecin mógłby pozazdrościć i drugi świnoujski plac, który w momencie oddawania błędnie obsypano kamieniami-otoczakami, ale również robiący znakomite wrażenie. Pisałem także o parkach - placach zabaw w Szczecinie, ale dla odmiany nie mogłem się zdecydować, który z projektów najbardziej głupio marnuje publiczne pieniądze: Fontanna na skrzyżowaniuPark 400 metrów od zabudowań, czy Szczeciński Biskupin zbijany gwoździami?

Plac zabaw w Parku Zdrojowym w Świnoujściu
(Klikając na zdjęcia można je powiększyć i wygodnie przeglądać)

Wejście na plac zabaw w Parku Zdrojowym - widoczna tablica ostrzegawcza, tablica ścieżki edukacji ekologicznej oraz elementy małej architektury (stylizowana lampa).

Teren placu wysypany piaskiem, urządzenia placu wykonane z bali drewnianych i lin.

Park linowy dla dzieci - prosta i estetyczna ścieżka dla najmłodszych.

Zjeżdżalnia stylizowana na papugę.

Zestaw urządzeń do przesypywania piasku zbudowany z łańcuchów, rur, dźwigów i łopatek. Jedynym mankamentem tej "linii technologicznej" jest bark połączenia wszystkich elementów, co uniemożliwia dzieciom przebrnięcie całej trasy od zabawki do zabawki.

Szufle wykonane z gumowych elementów ćwiczą precyzję ruchów.

Podwójna zjeżdżalna.

Potrójna równoważnia - wszystkie elementy ruchome.

Huśtawka "bocianie gniazdo".

Podwójna równoważnia i linowa huśtawka.


Przyroda - ścieżka ekologiczna wokół placu zabaw


Elementy ścieżki ekologicznej wokół placu zabaw. Wykonane z odpornych materiałów: betonowego cokołu i łatwej do naprawy tabliczki.

Tabliczka ze ścieżki ekologicznej.

Jedna z tablic ekościeżki, z metalowym daszkiem osłony.

Projekt "Morze Bałtyckie - łączące wyspy, kraje, kultury i regiony przyrodnicze - wspólny polsko-niemiecki projekt w zakresie edukacji ekologicznej".


Bezpieczeństwo zabawy

Tablica z zasadami bezpieczeństwa placu zabaw.

Tablice ustawione są przy każdym wejściu na plac zabaw.

Tabliczka z informacją nt. właściciela (i odpowiedzialnego za stan).

Konstrukcja skręcana na bezpieczne śruby. Zdjęcie to poświęcam budowniczym, którzy zbudowali "Szczeciński Biskupin" (Międzyosiedlowy Park przy ul. Taczaka) i zbili go zwykłymi gwoździami.


Bezpieczeństwo - wady

W tym miejscu mam jednak kilka zastrzeżeń. Podobnie, jak drugi parkowo-leśny plac zabaw w Świnoujściu, także ten nie jest otoczony płotem. Można zrozumieć to zarówno w kontekście kosztów, co estetyki, jednak ze względu na fakt, że w okolicy przebywa dzika zwierzyna (m.in. jelenie i dziki), i że te zwierzęta z pewnością szukają pożywienia zostawionego na terenie placu zabaw, pod nieobecność dzieci - nie wydaje się właściwe i bezpieczne, by mogły swobodnie na niego wchodzić, np. nocą.

Drugi mankament dotyczy  czystości zarośli i trawników w odtwarzanym stopniowo, a do niedawna mocno zaniedbanym i zarośniętym Parku Zdrojowym. Park jest odkomarzany, trawa koszona, ścieżki dobrze utrzymane i sprzątane, zaś drzewa przycinane, ale spotkać można pozostałości z gruzu i pobitych butelek. Są to rzadkie skupiska śmieci, jednak dzieci mogą do nich trafić i się poranić. Jedno z takich miejsc, nie do końca wysprzątanych znajduje się wśród drzew między przepompownią a placem zabaw.

Można byłoby pomyśleć także nad lekką wiatą czy niewielkim zadaszeniem, na wypadek deszczu, który "złapałby" bawiące się dzieci i wczasowiczów.

Otoczenie

Publiczna toaleta, stojąca ok. 100 metrów od placu zabaw, przy wejściu do Parku Zdrojowego. W sezonie turystycznym nieodpłatna (sic!), czysta, czynna. Warto byłoby umieścić więcej kierunkowskazów do niej, także na placu zabaw.

Piękne rabaty, przyjazne ławeczki, skoszona trawa. Ścieżki częściowo wybrukowane, co pozwala na wygodny spacer i przejazd w dni suche a także przejście po ścieżkach w dni deszczowe.

Przykład odtworzonej alei - wszystkie elementy w konwencji i skali a także estetyce klasycznego Parku Zdrojowego.

Elementy małej architektury - logicznie ustawione i dobrane stylistycznie.


Świnoujściu należą się wyrazy uznania za umiejętne wykorzystanie środków unijnych na renowację Parku Zdrojowego, stworzenie przestrzeni przyjaznej dla dzieci, niepełnosprawnych, kuracjuszy, rowerzystów i zwykłych wczasowiczów. Nie są to najprostsze i najbardziej oczywiste rozwiązania, ale przemyślane, estetyczne, zróżnicowane, adekwatne.

Po raz kolejny Szczecin może jedynie zazdrościć i po raz kolejny można zadać pytanie, dlaczego w trzecim mieście województwa zachodniopomorskiego można osiągnąć tak znakomite efekty, a w Szczecinie wyłącznie czytać o nieskoszonych trawnikach, brudzie, dewastacji...

Warto też zauważyć, że Park Zdrojowy poprzecinany jest rowami melioracyjnymi, bo leży niemal na poziomie morza i mimo tego nie tonie w błocie, ani nie stoi w nim woda, jak na cmentarzu na ul. Bronowickiej w Szczecinie. Jest też odkomarzany.

Może szczecińscy urzędnicy odpowiedzialni za zieleń miejską i place zabaw zostaliby wysłani w ramach premii na naukę do Świnoujścia?

sobota, 12 lipca 2014

Wywóz odpadów remontowych (gruzu) w Szczecinie: do Ekoportu a nie do lasu

W kwietniu 2014 roku Rada Miasta Szczecin przyjęła, zmianę przepisów umożliwiającą mieszkańcom Szczecina zdawanie do wybranych Ekoportów odpadów budowlanych i rozbiórkowych:
"W zamian za opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wybranych EKOPORTACH oraz w innych punktach utworzonych i prowadzonych przez Gminę Miasto Szczecin nieodpłatnie przyjmowane są dostarczane przez mieszkańców odpady budowlane i rozbiórkowe powstałe w gospodarstwach domowych w wyniku prowadzania przez właścicieli nieruchomości zamieszkałych we własnym zakresie prac budowlanych i remontowych."
Wg informacji, jaką uzyskałem z Urzędu Miasta "od 21.07.2014 w EKOPORTACH zlokalizowanych przy ul Dworskiej i Kołbackiej będą przyjmowane od mieszkańców Szczecina odpady budowlane i rozbiórkowe. Po uruchomieniu Ekoportu na ul. Leszczynowej również tam będzie można przekazywać odpady z tej grupy".

Ideą tej zmiany jest dopełnienie systemu, w którym właścicielem śmieci bytowych staje się z mocy prawa gmina, na terenie której śmieci są wytwarzane. Tzw. reforma śmieciowa, o której pisałem m.in. przy okazji jej wdrażania oraz wtedy, gdy próbowałem pokazać w czytelny sposób treść nieczytelnych ulotek nie objęła ani śmieci przemysłowych, ani wytwarzanych przez firmy ani śmieci budowlanych powstających w wyniku drobnych remontów. W rezultacie mieszkaniec, który prowadzi drobny remont i wystawia np. starą muszlę klozetową, czy wymienia drzwi z ościeżnicą nie mógł do niedawna liczyć na to, że zostanie to zabrane jako tzw. "odpad gabarytowy". Skutkowało to podrzucaniem śmieci budowlanych do lasów komunalnych. Szczecinianie wyrzucali "do lasu" ca. 2,5 tys. ton odpadów.

Teraz jest szansa, że taki problem nie będzie angażował Straży Miejskiej, Policji, leśników, brygad sprzątających. Otwarte pozostają dwa pytania:

  • Czy dwa punkty na całe miasto to dobra wiadomość dla mieszkańców czy zła dla firm trudniących się odbieraniem gruzu? 
  • Ile tego gruzu będzie można jednorazowo zdać?

Skoro już mowa o wywozie śmieci, to w Szczecinie, bezpłatnie, na telefon, odbierane są elektrośmieci przez firmę: ElektroEko. Jest to udogodnienie, ale wynikające z czysto ekonomicznych przesłanek - firmy odzyskują z elektrośmieci m.in. cenne metale i zwyczajnie na nich zarabiają.



czwartek, 26 czerwca 2014

Inwestycje kluczowe dla rozwoju Szczecina i województwa zachodniopomorskiego [ANKIETA]

Przez kilka miesięcy pisałem o różnych inwestycjach infrastrukturalnych, które uznawałem za istotne dla gospodarczego rozwoju województwa zachodniopomorskiego i jego stolicy - Szczecina. Opisałem sześć najważniejszych inwestycji w regionie, po czym postanowiłem zapytać w ankiecie moich czytelników, czy się ze mną zgodzą, poniżej moje typy i wynik głosowania internautów:
  • Pierwszą, najważniejszą wg mnie inwestycją dla Szczecina jest budowa drogi ekspersowej S3 - czytelnicy podzielili ten pogląd i z 24% wskazań jest ona na pierwszym miejscu zestawienia. Z pewnością pomógł fakt, że droga w swoim głównym przebiegu, w kolejnych odcinkach, jest właśnie oddawana do użytku i staje się niewątpliwym udogodnieniem w podróży na południe kraju a także łączy się z autostradą A2. Należy pamiętać, że w kilku miejscach S3, nawet po jej oddaniu, nadal będzie drogą jednojezdniową, ale największym mankamentem jest zaniechanie jej połączenia przejściem granicznym na południu Polski, co stworzyłoby solidny, realny korytarz transportowy do portu Szczecin-Świnoujście a także dało szanse na rozwój turystyki.
  • Drugą, wskazaną przeze mnie, była budowa zelektryfikowanego, szybkiego połączenia kolejowego z Berlinem - czytelnicy dali temu pomysłowi czwartą lokatę a głosowało 12%. W ciągu kilku najbliższych lat ma dojść do elektryfikacji trasy. To o tyle istotne, że lokomotywy spalinowe nie są wpuszczane do Berlina. Ta inwestycja ma szanse doprowadzić do tego, że Szczecin stanie się "sypialnią" Berlina, że będzie się opłacało dojeżdżać do pracy w tygodniu do Berlina i wracać do Szczecina. Wreszcie, że w Szczecinie mogliby spędzać czas niemieccy turyści. Być może to jest powodem opóźnień po stronie niemieckiej?
  • Za trzecią inwestycję uznałem pogłębienie i umocnie brzegów toru wodnego do Szczecina (Kanału Piastowskiego) - czytelnicy również wybierali tę odpowiedź. Wskazywali ją tak często, że uzyskała trzecią lokatę i zebrała 21% głosów. Inwestycja jest prowadzona a decyduje o wielkości (zanurzeniu) statków, jakie mogą wchodzić do Szczecina. Dodać tu należy, choć na liście inwestycji nie pojawiła się, kwestię pogłębienia koryta Odry. W ramach umowy polsko-niemieckiej ma być zrealizowane pogłębienie, które pozwoli obniżyć zagrożenie powodziowe i poprawi żeglowność dla barek. 
  • Czwartą wśród kluczowych inwestycji miałaby być budowa nowej S6, przy czym osobiście zaznaczam, że dla rozwoju południowo-wschodniej, najbiedniejszej i będącej w najtrudniejszej sytuacji gospodarczej części województwa należałoby jednak rozważyć w pierwszej kolejności wybudowanie trasy szybkiego ruchu po śladzie tzw. Berlinki. Droga ta mogłaby być oczywiście w standardzie jednojezdniowym, a jej budowa zaktywizować kilka powiatów, szczególnie gdyby połączyć ją z budową np. infrastruktury teleinformatycznej i energetycznej. Głosujący dali pomysłowi S6 piąte miejsce z 12% głosów, zaś tzw. Berlince szóste miejsce z 6% głosów.
  • Piątą jest budowa węzła Tczewska i uruchomienie terenów inwestycyjnych w Szczecinie, a w ankiecie uzbrojenie i skomunikowanie terenów inwestycyjnych, które okazało się wg głosujących niezwykle priorytetowe i zajęło miejsce drugie zbierając 22% głosów. Jest to jeden z nielicznych przykładów proinwestycyjnego działania Szczecina i chyba jedyny, który ma szanse przynosić większe dochody miastu niż koszty. Stanowi też jedną z nielicznych, spełnionych obietnic wsparcia miasta po upadku Stoczni Szczecińskiej. Pozostałe inwestycje realizowane za środki unijne mają charakter bądź to odtwórczy (naprawczy), tzn. służą utrzymaniu zdekapitalizowanej infrastruktury w stanie nadającym się do użytku (tramwaje, kanalizacja, wodociągi, park wodny Arkonka) bądź będą bezpośrednio przynosić straty a jedynie pośrednio być może wspierać markę i jakość życia mieszkańców (hala widowiskowo-sportowa, filharmonia, opera).
  • Szóstą, nad którą się zastanawiałem, ale nie umieściłem w ankiecie, jest budowa biurowców w Szczecinie - outsoursing ma bowiem swoje wady i zalety.















Spośród wymienionych część jest realizowana, część planowana - niektóre z nich zależą od władz miasta, inne od decyzji samorządu województwa zachodniopomorskiego a jeszcze inne nie są możliwe bez zaangażowania rządu i środków z budżetu centralnego.


niedziela, 22 czerwca 2014

Czy miasto odbierze pływające barierki w alei Piastów?

Od czasu do czasu bawię się w jasnowidza i prorokuję przyszłość. Nie... żartuję. Po prostu uruchamiam myślenie i bazując na wiedzy i życiowym doświadczeniu przewiduję skutki. W tym wypadku zdolność do przewidzenia skutków dotyczy banalnej rzeczy, tak oczywistej, że bardziej oczywista być nie może.

W al. Piastów kończy się remont torowiska wraz z infrastrukturą przystanków, w zasadzie to już się miał skończyć, a choć nie było żadnych zaskakujących utrudnień i zima wyjątkowo łagodna - jeszcze się nie skończył. To dobrze, bo jest jeszcze szansa, że wykonawcy nie zostanie podpisany odbiór a miasto nie przyjmie prac. O co chodzi?

Otóż o barierki, które zamontowano na przystankach a dokładniej o konstrukcję górnej belki barierki (sic!), która jest wykonana z bardzo delikatnej rury prostokątnej i musi się zgiąć pod nawet najmniejszym naciskiem. Zupełnie wystarczy, że dwa lub trzy razy oprze się o nią ramieniem tęższa osoba. Strach pomyśleć, jak obrzydliwie, krzywo, karykaturalnie będą wyglądać po kilku miesiącach użytkowania te niedostosowane do obciążeń, zapewne najtańsze, barierki. Nie trzeba wyobraźni, by wiedzieć, że jeden młodzieniec "przeskakujący" taki płotek zrobi z niego elipsę.

Zastanawia też, jakie stanowi ta barierka zabezpieczenie dla dzieci, skoro zdecydowanie lepiej nadaje się do wspinania niż niejedna drabina. To ogrodzenie stanowi poważne zagrożenie, ponieważ pozoruje techniczne zabezpieczenie, którym w żadnym razie dla dziecka nie jest. Może wprowadzać w błąd rodzica, który wierząc, że zostało zgodnie ze sztuką zaprojektowane i wykonane odwróci się - choćby, żeby spojrzeć na numer nadjeżdżającego tramwaju.

To tym bardziej przykre, że obok stoją stare, czasem przemalowane, ale znacznie wytrzymalsze konstrukcje... a nowe są wg mnie bublem! Oczywiście można twierdzić, że w przepisach nie ma parametrów technicznych opisujących taką barierkę albo, że nie trzeba przy jej konstrukcji kierować się analogicznymi przepisami budowlanymi i zalecaniami eksperckimi. Wreszcie można twierdzić, że dewastacje infrastruktury zbyt delikatnej do normalnego, kilkuletniego użytkowania, przy zachowaniu minimum estetyki i parametrów, to problem dewastatorów a nie producenta i wykonawcy inwestycji.

Jako podatnik nalegałbym, żeby te barierki producent z wykonawcą zabrali sobie i zamontowali gdzie indziej a w moim mieście zamontowali coś, co po 3 miesiącach użytkowania nie będzie przypominało fal Dunaju... Pierwsze fale za 45 mln zł już są widoczne, a z tygodnia na tydzień będzie wyłącznie bardziej paskudnie, co niniejszym "prorokuję":

krzywiące się barierki w al. Piastów w Szczecinie

krzywiące się barierki w al. Piastów w Szczecinie

krzywiące się barierki w al. Piastów w Szczecinie

krzywiące się barierki w al. Piastów w Szczecinie


AKTUALIZACJA: Choć przebudowa torowiska w al. Piastów i na ul. Wawrzyniaka miała zakończyć się 12 maja, to być może skończy się w poniedziałek (6.07). Jest jednak pozytywna wiadomość... zanim oddadzą inwestycję naprawiają lub wymieniają wadliwe barierki poprzez wspawanie wspornika. Nie wygląda to ani specjalnie estetycznie ani nadmiernie solidnie...

(kliknij zdjęcie, żeby powiększyć)


Podyskutuj lub skomentuj - chatroom


Try Relay: the free SMS and picture text app for iPhone.