Dla jasności warto zacytować: "Kontrakt terytorialny to umowa pomiędzy rządem a samorządem Województwa, w której wskazane zostaną cele i przedsięwzięcia priorytetowe mające istotne znaczenie dla rozwoju kraju oraz Pomorza Zachodniego, wraz ze sposobem ich finansowania, koordynacji i realizacji. W Kontrakcie zostaną także określone ramowe zasady dofinansowania przedsięwzięć w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020."Na co mają zostać przeznaczone pieniądze:
-
Cel 1: Poprawa zewnętrznej dostępności województwa
- Budowa drogi krajowej nr 3 - dostosowanie drogi do parametrów drogi ekspresowej na odcinku od Szczecina do Świnoujścia
- Budowa drogi krajowej nr 6 - dostosowanie drogi do parametrów drogi ekspresowej (odc. zachodniopomorski) wraz z obwodnicą Koszalina i Sianowa
- Budowa drogi krajowej nr 10 - dostosowanie drogi do parametrów drogi ekspresowej (odc. zachodniopomorski) wraz z obwodnicą Wałcza
- Budowa drogi krajowej nr 11 - dostosowanie drogi do parametrów drogi ekspresowej (odc. zachodniopomorski) wraz z obwodnicą Szczecinka
- Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin
- Budowa zachodniego drogowego obejścia Szczecina wraz z przeprawą tunelową Police - Święta w ciągu drogi nr 6 po nowym śladzie od Goleniowa do Kołbaskowa
- Modernizacja linii kolejowej nr 351 Szczecin Główny - Stargard Szczeciński - Krzyż - Poznań
- Modernizacja linii kolejowej nr 202 Gdańsk - Stargard Szczeciński na terenie woj. Zachodniopomorskiego
- Modernizacja linii kolejowej nr 273 odc. Szczecin Główny - Kostrzyn n/Odrą
- Modernizacja linii kolejowej nr 404 Szczecinek - Kołobrzeg mającej istotne znaczenie dla rozwoju i dostępności komunikacyjnej Pomorza Środkowego
- Pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5m
- Rozbudowa infrastruktury zespołu portowego Szczecin-Świnoujście
- Poprawa dostępu do portu w Szczecinie i portu w Świnoujściu
- Rozbudowa portu morsko-rzecznego w Policach
- Terminal pasażerski w Kołobrzegu, modernizacja podejścia promowego
- Poprawa dostępności do portu Kołobrzeg od strony lądu
- Modernizacja portu w Darłowie
- Przebudowa wejścia do Portu w Darłowie
- Budowa Nabrzeża Refulacyjnego na potrzeby obsługi statków handlowych w Porcie Darłowo
- Pełne wdrożenie RIS Dolnej Odry
- Modernizacja Odrzańskiej Drogi Wodnej - odcinek zachodniopomorski
- Północno-Zachodnie Centrum Biogospodarki BioAT
- Utworzenie Bałtyckiego Centrum Badawczo-Wdrożeniowego Gospodarki Morskiej
- Wzmocnienie atrakcyjności inwestycyjnej Województwa Zachodniopomorskiego poprzez kompleksowe przygotowanie terenów Parku Przemysłowego Nowoczesnych Technologii w Stargardzie Szczecińskim
- Przygotowanie i uzbrojenie terenów pod inwestycje komercyjne, produkcyjno-usługowe
- Wsparcie sektora B+R oraz innowacyjności przedsiębiorstw
- Budowa Regionalnej Infrastruktury Informacji Przestrzennej Województwa Zachodniopomorskiego
- Budowa Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach Województwa Zachodniopomorskiego
- Budowa zachodniopomorskiej sieci nowej generacji (NGN/NGA)
- Poprawa jakości regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich poprzez modernizację i zakupy nowego taboru kolejowego
- Program podniesienia standardu dróg wojewódzkich
- Likwidacja wąskich gardeł na drogach krajowych poprzez budowę obwodnic Kołobrzegu, Gryfina, Myśliborza, Węgorzyna
- Modernizacja linii kolejowej nr 210 na odcinku granica woj. - Szczecinek- Runowo Pomorskie
- Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej w Szczecinie z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273,351
- Budowa i przebudowa torowisk w Szczecinie oraz zakup niskopodłogowego taboru tramwajowego
- Przebudowa ciągów komunikacyjnych sieci TEN-T: DK nr 31 pod nazwą "ul. Autostrada Poznańska" w połączeniu z A6 i S3
- Przebudowa infrastruktury transportu publicznego i zakup taboru autobusów na obszarze SOM
- Budowa Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju - etap II
- Trasa Średnicowa dla obsługi ruchu kołowego wewnątrz aglomeracji w Szczecinie
- Budowa drogi krajowej nr 13 na odcinku rondo Hakena w Szczecinie - węzeł Kołbaskowo - obwodnica Kołbaskowa
- Program rozwoju transportu niskoemisyjnego na terenie KKBOF
- Modernizacja linii kolejowej nr 402 na odcinku Koszalin - Kołobrzeg
- Budowa Wojewódzkiego Szpitala Dziecięcego w Szczecinie
- Wdrożenie nowoczesnych technik diagnostyki radioizotopowej, radioterapii oraz e-usług w Zachodniopomorskim Centrum Onkologii w Szczecinie
- Przebudowa i wyposażenie regionalnej bazy diagnostyczno-terapeutycznej lecznictwa zakaźnego w subregionach
- Rozbudowa wraz z przebudową budynku szpitala w SPZZOZ w Gryficach
- Rozwój bazy uzdrowiskowej w Województwie Zachodniopomorskim
- Centrum Opieki Długoterminowej w subregionie koszalińskim
- Modernizacja infrastruktury Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego (Nr 1 i Nr 2) Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie
- Rozwój usług e-Zdrowia o charakterze ponadregionalnym, w tym telemedycyna
- Rozbudowa Teatru Polskiego
- Muzeum Morskie „Balticum"
- Tworzenie „Małych Nautilisów"
- Program aktywizacji sportowej i społecznej dzieci i młodzieży w województwie zachodniopomorskim
- Modernizacja i rozbudowa sieci elektroenergetycznych najwyższych napięć celem wzmocnienia powiązania regionu z systemem krajowym oraz odbioru energii z powstających nowych OZE
- Modernizacja i rozbudowa sieci dystrybucyjnych wysokich, średnich i niskich napięć pozwalająca na poprawę niezawodności zasilania oraz rozwój energetyki rozproszonej wykorzystującej lokalne źródła energii
- Budowa gazowo-parowego bloku kogeneracyjnego w Elektrowni Pomorzany o mocy od 200 MWe do 270 MWe
- Zakład termicznego unieszkodliwiania odpadów w Koszalinie
- Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej i w sektorze mieszkaniowym na terenie SOM
- Przebudowa istniejących i budowa nowych systemów ciepłowniczych na terenie SOM
- Kompleksowa modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej i budynków mieszkalnych na terenie Koszalińsko-Kołobrzesko-Białogardzkiego Obszaru Funkcjonalnego
- Budowa, modernizacja lub odbudowa 575 km wałów przeciwpowodziowych na terenie Województwa Zachodniopomorskiego. Odtworzenie naturalnych terenów zalewowych
Obszar: budowa i modernizacja dróg kołowych
Obszar: budowa i modernizacja dróg kolejowych
Obszar: infrastruktura gospodarki morskiej
Obszar: infrastruktura dróg wodnych (Odrzańska Droga Wodna)
Cel 2: Rozwój metropolii szczecińskiej oraz subregionalnych ośrodków wzrostu
Obszar: wsparcie innowacji i przedsiębiorczości
Obszar: społeczeństwo informacyjne
Obszar: poprawa subregionalnej dostępności komunikacyjnej
Obszar: infrastruktura komunikacyjna Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego
Obszar: infrastruktura komunikacyjna Koszalińsko-Kołobrzesko-Białogardzkiego Obszaru Funkcjonalnego
Cel 3: Wzrost spójności społecznej i jakości życia mieszkańców
Obszar: zdrowie i opieka społeczna
Obszar: kultura-edukacja-sport
Cel 4: Zwiększenie efektywności wykorzystania zasobów
Obszar: energetyka
Obszar: gospodarka odpadami
Obszar: poprawa efektywności energetycznej na terenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego i Koszalińsko-Kołobrzesko-Białogardzkiego Obszaru Funkcjonalnego
Obszar: środowisko
Postaram się w miarę możliwości odnieść do niektórych z tych projektów a w szczególności wypowiedzieć się co do generowania przez nie wzrostu i rozwoju społeczno-gospodarczego.