sobota, 20 września 2014

Nocnaukowcow.zut.edu.pl

26.09.2014 odbędzie się Noc Naukowców. Wydarzenie ma swoją stronę, na której można się zapisać i wziąć bezpłatny udział: www.nocnaukowcow.zut.edu.pl.

AKTUALIZACJA: Zdjęcia efektów trzeciej rundy warsztatów, czyli trzy różne podejścia do tematu trzech różnych zespołów i klocki lego w natarciu.





sobota, 13 września 2014

MamPrawoWiedziec.pl podsumowuje ostatnie 4 lata działania szczecińskiego samorządu

Na blogu mamprawowiedziec.pl pojawił się bilans 4 lat działania szczecińskiego samorządu, warto zapoznać się ze wskaźnikami ekonomicznymi, demograficznymi oraz porównaniem danych dotyczących m.in. wydatków na transport miejski.

Dane, w sposób obiektywny, podsumowują upływającą kadencję obecnego prezydenta miasta Piotra Krzystka. Dane te są elementem przeglądu wyników osiągnięć osób upływającej kadencji w kilku większych miastach Polski.

Zestawienie przygotowuje Stowarzyszenie 61, które "stawia sobie za cel dostarczanie obywatelom informacji o osobach pełniących wybieralne funkcje publiczne". Na wskazanej stronie znajduje się także bardzo prosty i ogólny poradnik samorządowy oraz kalendarz wyborów samorządowych 2014.

Warto zaznaczyć, że przedstawione wyniki dotyczą kadencji, w której Polska zmagała się z strony z problemami gospodarczymi, ale miała możliwość wykorzystać prawdopodobnie największe w historii środki unijne. Szczecin, w przeliczeniu na mieszkańca, nie był liderem wykorzystania środków unijnych. Tę pozycję dzierży Świnoujście. Inwestycje i zadłużanie się, nie jest złe, o ile są to inwestycje generujące dochody mieszkańcom, miastu i prowadzące do rozwoju a nie generujące wyłącznie koszty. Niestety większość szczecińskich inwestycji będzie bardzo kosztowna (np. za utrzymanie hali widowiskowo-sportowej prywatnej firmie Szczecin będzie płacił po 2,9 mln rocznie). W rezultacie będzie trzeba zarówno spłacać kredyt, jaki na nie wzięto, co ponosić wyższe niż dotąd coroczne koszty utrzymania. Postaw się a zastaw się, to dobra metafora tej sytuacji.

Zadłużenie Szczecina na koniec 4-letniej kadencji

Wykorzystanie środków unijnych wymaga współfinansowania przez jednostkę samorządu terytorialnego, co z kolei, w wiecznie napiętym budżecie, prowadzi do zadłużenia. W efekcie miasto Szczecin zadłużone jest obecnie na około 1 mld zł, co jest bliskie progowi maksymalnego zadłużenia. Opisuje tę kwestię Wojtek Wilski na facebookowym profilu Szczecin bez korupcji, opisywała także Gazeta Wyborcza oraz ja sam.

Dane nt. zadłużenia budżetu miasta można przeanalizować studiując Biuletyn Informacji Publicznej, na stronie tej szczególnie interesującym dokumentem jest Wieloletnia Prognoza Finansowa (16,5 MB), która pokazuje, jak wraz z wydatkami narastało zadłużenie miasta do ok. połowy wysokości budżetu miasta.

Do powyższego długu należy dodać dodatkowe zadłużenie obsługujących szczecinian spółek miejskich. Długi wynoszą ponad 700 mln zł i wzrosną wraz z wybudowaniem spalarni śmieci, która również będzie musiała zostać spłacona przez mieszkańców.

Przegrany 10-lecia...

I na koniec przypomnienie: Szczecin ma najniższą dynamikę wzrostu PKB spośród wszystkich regionów, na poziomie zaledwie 14,3% w skali 10 lat. Oznacza to, że region przegrał wyścig z każdym regionem w Polsce.


czwartek, 4 września 2014

Kluczowe dla województwa zachodniopomorskiego przedsięwzięcia - kontrakt terytorialny

Od pewnego czasu trwa dyskusja, na co mają być przeznaczone środki w ramach Kontraktu Terytorialnego Województwa Zachodniopomorskiego. Są to ogromne środki do wydania w ramach perspektywy 2014-2020. Najprawdopodobniej ostatnie, jakie przekaże Unia Europejska Polsce. Zatem ich zagospodarowanie ma absolutnie kluczowe znaczenie dla gospodarki regionu.
Dla jasności warto zacytować: "Kontrakt terytorialny to umowa pomiędzy rządem a samorządem Województwa, w której wskazane zostaną cele i przedsięwzięcia priorytetowe mające istotne znaczenie dla rozwoju kraju oraz Pomorza Zachodniego, wraz ze sposobem ich finansowania, koordynacji i realizacji. W Kontrakcie zostaną także określone ramowe zasady dofinansowania przedsięwzięć w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego 2014-2020." 
Na co mają zostać przeznaczone pieniądze:
    Cel 1: Poprawa zewnętrznej dostępności województwa
    Obszar: budowa i modernizacja dróg kołowych
  1. Budowa drogi krajowej nr 3 - dostosowanie drogi do parametrów drogi ekspresowej na odcinku od Szczecina do Świnoujścia
  2. Budowa drogi krajowej nr 6 - dostosowanie drogi do parametrów drogi ekspresowej (odc. zachodniopomorski) wraz z obwodnicą Koszalina i Sianowa
  3. Budowa drogi krajowej nr 10 - dostosowanie drogi do parametrów drogi ekspresowej (odc. zachodniopomorski) wraz z obwodnicą Wałcza
  4. Budowa drogi krajowej nr 11 - dostosowanie drogi do parametrów drogi ekspresowej (odc. zachodniopomorski) wraz z obwodnicą Szczecinka
  5. Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin
  6. Budowa zachodniego drogowego obejścia Szczecina wraz z przeprawą tunelową Police - Święta w ciągu drogi nr 6 po nowym śladzie od Goleniowa do Kołbaskowa

  7. Obszar: budowa i modernizacja dróg kolejowych
  8. Modernizacja linii kolejowej nr 351 Szczecin Główny - Stargard Szczeciński - Krzyż - Poznań
  9. Modernizacja linii kolejowej nr 202 Gdańsk - Stargard Szczeciński na terenie woj. Zachodniopomorskiego
  10. Modernizacja linii kolejowej nr 273 odc. Szczecin Główny - Kostrzyn n/Odrą
  11. Modernizacja linii kolejowej nr 404 Szczecinek - Kołobrzeg mającej istotne znaczenie dla rozwoju i dostępności komunikacyjnej Pomorza Środkowego

  12. Obszar: infrastruktura gospodarki morskiej
  13. Pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5m
  14. Rozbudowa infrastruktury zespołu portowego Szczecin-Świnoujście
  15. Poprawa dostępu do portu w Szczecinie i portu w Świnoujściu
  16. Rozbudowa portu morsko-rzecznego w Policach
  17. Terminal pasażerski w Kołobrzegu, modernizacja podejścia promowego
  18. Poprawa dostępności do portu Kołobrzeg od strony lądu
  19. Modernizacja portu w Darłowie
  20. Przebudowa wejścia do Portu w Darłowie
  21. Budowa Nabrzeża Refulacyjnego na potrzeby obsługi statków handlowych w Porcie Darłowo

  22. Obszar: infrastruktura dróg wodnych (Odrzańska Droga Wodna)
  23. Pełne wdrożenie RIS Dolnej Odry
  24. Modernizacja Odrzańskiej Drogi Wodnej - odcinek zachodniopomorski

  25. Cel 2: Rozwój metropolii szczecińskiej oraz subregionalnych ośrodków wzrostu
    Obszar: wsparcie innowacji i przedsiębiorczości
  26. Północno-Zachodnie Centrum Biogospodarki BioAT
  27. Utworzenie Bałtyckiego Centrum Badawczo-Wdrożeniowego Gospodarki Morskiej
  28. Wzmocnienie atrakcyjności inwestycyjnej Województwa Zachodniopomorskiego poprzez kompleksowe przygotowanie terenów Parku Przemysłowego Nowoczesnych Technologii w Stargardzie Szczecińskim
  29. Przygotowanie i uzbrojenie terenów pod inwestycje komercyjne, produkcyjno-usługowe
  30. Wsparcie sektora B+R oraz innowacyjności przedsiębiorstw

  31. Obszar: społeczeństwo informacyjne
  32. Budowa Regionalnej Infrastruktury Informacji Przestrzennej Województwa Zachodniopomorskiego
  33. Budowa Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach Województwa Zachodniopomorskiego
  34. Budowa zachodniopomorskiej sieci nowej generacji (NGN/NGA)

  35. Obszar: poprawa subregionalnej dostępności komunikacyjnej
  36. Poprawa jakości regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich poprzez modernizację i zakupy nowego taboru kolejowego
  37. Program podniesienia standardu dróg wojewódzkich
  38. Likwidacja wąskich gardeł na drogach krajowych poprzez budowę obwodnic Kołobrzegu, Gryfina, Myśliborza, Węgorzyna
  39. Modernizacja linii kolejowej nr 210 na odcinku granica woj. - Szczecinek- Runowo Pomorskie

  40. Obszar: infrastruktura komunikacyjna Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego
  41. Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej w Szczecinie z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273,351
  42. Budowa i przebudowa torowisk w Szczecinie oraz zakup niskopodłogowego taboru tramwajowego
  43. Przebudowa ciągów komunikacyjnych sieci TEN-T: DK nr 31 pod nazwą "ul. Autostrada Poznańska" w połączeniu z A6 i S3
  44. Przebudowa infrastruktury transportu publicznego i zakup taboru autobusów na obszarze SOM
  45. Budowa Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju - etap II
  46. Trasa Średnicowa dla obsługi ruchu kołowego wewnątrz aglomeracji w Szczecinie
  47. Budowa drogi krajowej nr 13 na odcinku rondo Hakena w Szczecinie - węzeł Kołbaskowo - obwodnica Kołbaskowa

  48. Obszar: infrastruktura komunikacyjna Koszalińsko-Kołobrzesko-Białogardzkiego Obszaru Funkcjonalnego
  49. Program rozwoju transportu niskoemisyjnego na terenie KKBOF
  50. Modernizacja linii kolejowej nr 402 na odcinku Koszalin - Kołobrzeg

  51. Cel 3: Wzrost spójności społecznej i jakości życia mieszkańców
    Obszar: zdrowie i opieka społeczna
  52. Budowa Wojewódzkiego Szpitala Dziecięcego w Szczecinie
  53. Wdrożenie nowoczesnych technik diagnostyki radioizotopowej, radioterapii oraz e-usług w Zachodniopomorskim Centrum Onkologii w Szczecinie
  54. Przebudowa i wyposażenie regionalnej bazy diagnostyczno-terapeutycznej lecznictwa zakaźnego w subregionach
  55. Rozbudowa wraz z przebudową budynku szpitala w SPZZOZ w Gryficach
  56. Rozwój bazy uzdrowiskowej w Województwie Zachodniopomorskim
  57. Centrum Opieki Długoterminowej w subregionie koszalińskim
  58. Modernizacja infrastruktury Samodzielnego Publicznego Szpitala Klinicznego (Nr 1 i Nr 2) Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego w Szczecinie
  59. Rozwój usług e-Zdrowia o charakterze ponadregionalnym, w tym telemedycyna

  60. Obszar: kultura-edukacja-sport
  61. Rozbudowa Teatru Polskiego
  62. Muzeum Morskie „Balticum"
  63. Tworzenie „Małych Nautilisów"
  64. Program aktywizacji sportowej i społecznej dzieci i młodzieży w województwie zachodniopomorskim

  65. Cel 4: Zwiększenie efektywności wykorzystania zasobów
    Obszar: energetyka
  66. Modernizacja i rozbudowa sieci elektroenergetycznych najwyższych napięć celem wzmocnienia powiązania regionu z systemem krajowym oraz odbioru energii z powstających nowych OZE
  67. Modernizacja i rozbudowa sieci dystrybucyjnych wysokich, średnich i niskich napięć pozwalająca na poprawę niezawodności zasilania oraz rozwój energetyki rozproszonej wykorzystującej lokalne źródła energii
  68. Budowa gazowo-parowego bloku kogeneracyjnego w Elektrowni Pomorzany o mocy od 200 MWe do 270 MWe

  69. Obszar: gospodarka odpadami
  70. Zakład termicznego unieszkodliwiania odpadów w Koszalinie

  71. Obszar: poprawa efektywności energetycznej na terenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego i Koszalińsko-Kołobrzesko-Białogardzkiego Obszaru Funkcjonalnego
  72. Termomodernizacja budynków użyteczności publicznej i w sektorze mieszkaniowym na terenie SOM
  73. Przebudowa istniejących i budowa nowych systemów ciepłowniczych na terenie SOM
  74. Kompleksowa modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej i budynków mieszkalnych na terenie Koszalińsko-Kołobrzesko-Białogardzkiego Obszaru Funkcjonalnego

  75. Obszar: środowisko
  76. Budowa, modernizacja lub odbudowa 575 km wałów przeciwpowodziowych na terenie Województwa Zachodniopomorskiego. Odtworzenie naturalnych terenów zalewowych

Postaram się w miarę możliwości odnieść do niektórych z tych projektów a w szczególności wypowiedzieć się co do generowania przez nie wzrostu i rozwoju społeczno-gospodarczego. 




U DOŁU BLOGA ZNAJDUJE SIĘ ANKIETA. 
POZWALA NA WIELOKROTNE GŁOSOWANIE, NA WYBRANE PRZEZ SIEBIE PRIORYTETOWE PRZEDSIĘWZIĘCIA. 
WYNIKI NIE SĄ W ŻADEN SPOSÓB WIĄŻĄCE


poniedziałek, 25 sierpnia 2014

Szczeciński rower miejski powodem dewastacji chodników

Tytuł to zamierzona kpina - humorystyczna odpowiedź na pełne patosu poglądy mniejszości społecznej twierdzącej, że rower to rzecz ekologiczna, zdrowa a jednocześnie panaceum na wszelkie bolączki komunikacyjne w mieście, począwszy od -23 stopni w zimie po +45 stopni w lecie. Nie neguję pomysłu roweru miejskiego, który wygrał w zeszłorocznym "budżecie obywatelskim" i miał kosztować ok. 500 tys. zł, a że okazał się za tę kwotę absurdem, to wydano na niego ca. 2,5 mln (tyle ile podobno zaoszczędzono na szczecińskich szkołach przez bodaj 3 lata). Moje uczucia do tego projektu są ambiwalentne - ogólnie uważam, że projekt jest robiony od "złej strony", "od końca" a faktycznie w mieście należałoby się zająć innymi, poważniejszymi kwestiami.

Boję się też tego, że plamą na wizerunku może stać się jakiś rozjechany rowerzysta na licznych, absurdalnie oznakowanych miejscach spotkań rowerów i samochodów (choćby pod Urzędem Miejskim). Prognozuję też, że pojawienie się roweru będzie w przyszłości pretekstem do zwężania, zamykania, ograniczania ruchu samochodów w mieście - nie, nie, nie promocji jazdy rowerowej, np. między kąpieliskiem Arkonka a Jasnymi Błoniami, czy dojeżdżaniem przez studentów na zajęcie do kampusów przy ul. Cukrowej, Żołnierskiej, 26 Kwietnia (nie samą Kaskadą i Galaxy człowiek żyje).

A poniżej zdjęcia, które pokazują, jak kierowca samochodu dostawczego, w środku nocy parkuje na chodniku, żeby ułatwić sobie pracę utrudnioną przez projektanta, Bike_S i NiOL. Kierowca ładuje rowery z pełnej stacji pod Urzędem Miejskim i wiezie je do jakiejś innej, mniej pełnej. Stacja stoi na wyremontowanym pół roku temu, prawdopodobnie przez ZDiTM, chodniku. Prawo o ruchu drogowym oczywiście zabrania wjeżdżania przez samochody dostawcze na chodnik. Kierowca, który dba nocą o poranną wygodę użytkowników, i któremu podatnicy szczecińscy płacą pensję, musiałby zaparkować ładnych kilka metrów dalej, gdyż na ul. Felczaka, pod Urzędem Miejskim obowiązuje zakaz zatrzymywania i postoju. Musiałby rowery przetoczyć po przejściu dla pieszych kilkanaście metrów jednocześnie pilnując, by nikt mu nie ukradł roweru z samochodu. Sporo dodatkowej pracy, której nikt nie uwzględnił (?)



Ciekawe, czy ten sam "partyzancki" sposób załadunku i rozładunku przewidziano dla rowerów na Jasnych Błoniach? Tam też jest stacja rowerowa. Na Jasne Błonia jest zakaz wjazdu, którego jednak nie przestrzega się nadmiernie gorliwie, choć są one chronione jako zabytek i użytek ekologiczny.

To zresztą taki "szczeciński standard", we wpisie sprzed kilku miesięcy można zobaczyć, jak chodnik rozjeżdżał miejski wykonawca, który wieszał oświetlenie świąteczne na lampach.

Szkoda, że za ten brak planowania, brak myślenia, w jaki sposób rowery będą efektywnie, tanio i poprawnie obsługiwane zapłacą podatnicy kolejnym remontem chodnika. Ergonomicznie ukształtowane gniazdo (punkt pracy, obsługi) powinno zapewniać zarówno łatwość użytkowania, co łatwość obsługi jego samego. W tym przypadku powinno być to miejsce wygodne zarówno dla rowerzystów co dostępne dla obsługi technicznej (choćby za pomocą tabliczki ulokowanej pod znakiem zakazu postoju i zatrzymania, że "nie dotyczy godzin 22-6 lub służb NiOL).

Smaczku dodaje fakt, że stojak ustawiono po przeciwnej stronie skrzyżowania a rowerzysta dotrzeć tam może legalnie wyłącznie przeprowadzając rower przez dwie ulice, po pasach, jeśli wcześniej poruszał się drogą dla rowerów. Ustawienie go pod drugim skrzydłem UM wydaje mi się logiczniejsze, a wyznaczenie dojazdów ulicą możliwe (i zgodne z Prawem o ruchu drogowym). Choć może konieczność przejścia po dwóch przejściach dla pieszych nie będzie kusić jazdą w poprzek skrzyżowania? Ups. Zaraz cały plac przebudują na drogę dla rowerów ;-)


Podyskutuj lub skomentuj - chatroom


Try Relay: the free SMS and picture text app for iPhone.